Постигната е договореност за т.нар. карта за оценка - формулярите с показателите, по които ще се оценяват учителите след въвеждането на диференцираното заплащане. Това съобщи Самуил Шейнин, председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета, на проведената в Сливен национална научно-практическа конференция по проблема.
По време на форума се обсъдиха и картите за оценка на директорите на училища. Двата формуляра ще бъдат представени на Министерството на образованието, каза Шейнин. На конференцията възникнала идеята да се изработи карта и за възпитателите и по този начин, с наличните вече проекти за учители, директори, помощник-директори, педагогически съветници и психолози, диференцираното заплащане да обхване целия персонал.
"Категорично прието е и не подлежи на промяна, че комисия ще оценява учителския труд. Неин председател ще е директорът на училището, но той може да делегира правата си на помощника си и това е по-удачният вариант, за да може директорът да играе ролята на арбитър", обясни Самуил Шейнин. Комисията ще се гласува от учителския колектив. Досегашният опит показвал, че нейната работа ще е техническа - тя оценява не по свои виждания, а по точно определени критерии. Оценката няма да засяга компетентността и квалификацията на учителя, а само активността и свършената работа за определен период.
Тя ще е динамична величина и може да се променя, тъй като оценяването ще става на шест месеца. От допълнителните пари, предоставени на всяко училище, 40% ще получават 10% от учителите, 20% - други, 10% от преподавателите, а останалите средства - останалите 40%. Допълнително възнаграждение няма да получат 40% от колегите им с лоши показатели, обясни Шейнин. Освен комисии за оценка в училищата се предвиждат и комисии за жалбите на недоволните.
В одобрения формуляр за оценка на учителите най-много точки носи доброто планиране, организация и провеждане на учебния процес, както и получените професионални отличия и награди. Оценяват се и работата в екип с други педагози, използването на интерактивни методи и иновации, работата с ученици и родители, в методическите обединения и по проекти.
|